Velg en side

Kvikke steg, rytmisk musikk og høyt tempo er alle ting som kjennetegner dansen salsa. Det kan være en morsom aktivitet å dra ut på dansegulvet en fredagskveld, men det er også en flott måte å holde seg i form på. Ved å danse salsa jevnlig, vil du kunne dra nytte av en flott helsegevinst. Bedre balanse, vekttap og bedre hukommelse er bare noen få av tingene du kan oppnå.

Å danse salsa kan gi deg sterkere bånd til den du danser med, for eksempel partneren din. Dansen krever nemlig at begge kommuniserer med hverandre, og begge vil finne stor glede av å mestre dansen sammen. Dette vil også bygge opp de sosiale ferdighetene dine. Vi skal nå ta en nærmere titt på flere av de mange helsefordelene du kan få ved å danse.

Vekttap og muskelstyrke

Dansing krever ofte at du holder deg i konstant bevegelse, og danser du salsa er det ofte hyppige og energikrevende bevegelser gjennom hele dansen. Det betyr at blodsirkulasjonen din øker, og du forbrenner mer kalorier. I tillegg vil du etter hvert få en bedre kondis som gir deg bedre utholdenhet. Avhengig av intensiteten på dansen, er det estimert at du forbrenner mellom 5-10 kalorier i minuttet.

Når du danser salsa krever det at du tar i bruk alle de største muskelgruppene. Noen av muskelgruppene som blir brukt i de forskjellige dansetrinnene er blant annet hamstringen, quadriceps, setemusklene og kjernemuskulaturen. Armene og hele overkroppen skal holde spesifikke posisjoner til de forskjellige trinnene, så disse vil også få en god del trening selv om de ikke er av kroppsdelene som får kjørt seg mest.

Bein og ledd

Dans kan forebygge og behandle beinskjørhet for både menn og kvinner. Kvinner som er kommet i overgangsalderen eller er ferdig med den kan ofte oppleve problemer med østrogennivået. Dette kan forhindre kalsium fra å bli absorbert i skjelettet. Når du danser vil leddene bli smurt, og derfor forebygge sykdommer som leddgikt. Det er med andre ord store fordeler for skjelettet ditt å danse salsa!

Mange mener dans hjelper med å holde kroppen sin ung, og det er faktisk helt sant. Aldringsprosessen blir betydelig bremset. Dansen gir store fordeler når det gjelder hjertet ditt, det kardiovaskulære systemet og lungekapasiteten. Muskelstyrken og pulsen til en danser kan fort komme på samme nivå som syklister, svømmere og en olympisk utøver i 800-meter sprint. Er det én ting som er sikkert, er det at dansing gir mange fordeler!